www.fispopneu.cz

jak vybrat pneu

Technická data pneumatik

Značení pneu na bočnici

Při koupi nových pneumatik by měl řidič vědět minimálně předepsaný či povolený rozměr, což se dozví z technického průkazu. Taky potřebuje znát číslo indexu nosnosti a kategorii rychlosti požadované pneumatiky.

nokian

výrobce

ABX 300

model/dezén

185

šířka pneumatiky v milimetrech

65

profilové číslo (poměr výška/šířka pneumatiky v %)

R

konstrukce pneumatiky (R=radiální, D=diagonální, B=bias belted)

15

průměr ráfku v palcích

88H

indexy zátěže a rychlosti (LI/SI)

DOT

první dvojčíslí označuje týden a druhé rok výroby pneu

Další možné označení na bočnici pneu

FR,MFS,RPB,FP

ochrana alu ráfku poed poškozením při najetí k obrubníku

RF, XL

reinforced (zesílená kostra, vyšší index nosnosti)

TL, tubeless

bezdušová pneu

TT

dušová pneu

M + S

Mud + Snow (bláto a sníh). Pneu určená pro zimní provoz

C

lehká nákladní vozidla, dodávky

A / T

all terrain pneu

AW

all weather (celoroční pneu)

EMT, ROF

pro vozy s indikátorem tlaku v pneumatikách

TWI

(Tread Wear Indicators) indikátor opotřebení

Runflatové pneu

Pneu konstruované tak, aby i po defektu pneumatiky bylo možné stále pokračovat v jízdě, ovšem jen omezenou rychlostí, max. doporučeno 80 km/h

RFT

Bridgestone

SSR

Continental - self supporting runflat

DSST

Dunlop

ROF

Goodyear

R / F

Pirelli

Indexy nosnosti a rychlosti

  • Index nosnosti: udává maximální konstrukční nosnost pneumatiky
  • Index rychlosti: udává maximální konstrukční rychlost pneumatiky

Tyto údaje jsou na každé pneumatice (viz obr. označení pneumatik zcela nahoře) a zároveň v technickém průkazu vozidla.

Každý kdo uvažuje o koupi nových pneumatik by neměl zapomenout na tyto indexy jsou stejně důležité jako rozměry pneumatik.

Maximální nosnost podle indexu z technického průkazu musí být shodná nebo nižší než jak je uvedeno na pneumatice. Pokud je například v technickém průkazu automobilu uveden symbol pro index rychlosti 90 (600 kg) a na pneumatice je index nosnosti 95 (690 kg), pneumatika se může zaměnit. V opačném případě tuto pneumatiku nelze použít.

Toto pravidlo platí i u rychlostního indexu. Pokud je například v technickém průkazu automobilu uveden symbol pro index rychlosti R (170km/h) a na pneumatice je index rychlosti T (190km/h), pneumatika se může zaměnit. V opačném případě tuto pneumatiku nelze použít.

Indexy rychlosti a nosnosti jsou stejně tak důležité jako rozměr pneumatik. Opomíjením těchto údajů se můžete dostat do velkých potíží. Kromě neklidné jízdy riskujete i defekt, nebo nehodu. Jsou i případy kdy pneumatika poškodí vůz například podběh, nebo zapříčiní nehodu. V případě že pojišťovna zjistí špatné obutí na Vašem voze může odmítnout plnění pojistné události.

Parametry pro ALU kola

Zde naleznete všechny potřebné informace, které jsou potřeba při nákupu ALU kola.

Při nákup litých kol je třeba do objednávky uvádět, na jaké vozidlo (model, rok, motorizace) budou ALU kola určená.

Označení a rozměry ALU kola

např. DOTZ HANZO 7×16 5×112 ET40

a) šířka ALU kola
b) průměr ALU kola
c) ET (zális ALU kola)
d) středová díra
e) rozteč

 

DOTZ

výrobce ALU kola

HANZO

označení ALU kola

7x16

rozměr ALU kola. 7 je šířka ALU kola uváděna v palcích16 je průměr ALU disku

5x112

počet šroubů x rozteč - u ALU kola se 4 dírami se měří rozteč šroubů, u 5ti dírového ALU kola se měří průměr kružnice protínající středy šroubů.

ET40

hodnota ET (zális) je uváděna v mm a uvádí vzdálenost mezi rovinou procházející středem disku a dosedací plochou disku. Čím větší je hodnota ET, tím více je kolo v podběhu a naopak.

Výtah z vyhlášky č.341/2002 Sb.

  • Pneumatiky musí být pro každý typ vozidla použity tak, aby jejich konstrukce, provedení, rozměry a huštění odpovídaly podmínkám provozu, zejména největší povolené hmotnosti vozidla (povoleným zatížením připadajícím na nápravy) a jeho nejvyšší konstrukční rychlosti (rychlostní kategorie pneumatik musí být shodná nebo vyšší, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla).
  • Na vozidle, pokud při schválení technické způsobilosti typu není stanoveno jinak, smí být používány pouze pneumatiky určené pro daný typ vozidla výrobcem vozidla a výrobcem pneumatik. Nosnost pneumatik nesmí být nižší než povolené zatížení připadající na kolo (nápravu) vozidla. Jako náhradního kola s pneumatikou může být použito pro nouzové dojetí kola s pneumatikou jiné nebo zvláštní konstrukce nebo jiného rozměru, určeného pro tento účel výrobcem vozidla a výrobcem pneumatik. Tato kola musí být homologována podle předpisu EHK č. 64 nebo směrnice 92/23/EHS.
  • Pneumatiky musí provozovatel vozidla udržovat vždy řádně nahuštěny na tlak předepsaný výrobcem vozidla. Huštění předepsané výrobcem pneumatik nesmí být překročeno. U dvojité montáže kol musí být ventily uspořádány pro huštění vnitřní pneumatiky a kola provedena tak, aby bylo možné tlak vzduchu v pneumatice měřit nebo upravovat ze strany vnějšího kola, bez demontáže kol nebo jiné obtížné manipulace. Náhradní pneumatiky musí být nahuštěny nejméně na tlak odpovídající nejvyššímu předepsanému huštění pneumatik na vozidle.
  • Pláště pneumatik nesmí mít na svém vnějším obvodu (oblast koruny, ramene, boku a patky pláště) trhliny nebo poškození, které obnažují kostru nebo ji narušují. Činná plocha pláště pneumatiky v provozu musí mít po celém obvodu a celé šíři vrchního běhounu jasně viditelný dezén s hloubkou hlavních dezénových drážek nebo zářezů u mopedů nejméně 1,0 mm a u vozidel ostatních kategorií nejméně 1,6 mm. Hlavními dezénovými drážkami se rozumějí drážky opatřené indikátory opotřebení (označené zkratkou TWI).
  • Na vozidla se mohou montovat protiskluzové řetězy nebo obdobná zařízení jen schváleného typu, která jsou dodávána při prodeji s návodem k montáži a s uvedením rozměrů pneumatik, na které mohou být namontovány.